به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

مدار روشن و خاموش با یک کلید فشاری!





اساس مداری که معرفی میکنم فیلیپ فلاپ ترانزیستوریه و چیز شاقی نیست !!! 




این یه ساده ترانزیستوری...


اینم با 555...



ضمیمه : 


یکی از دوستان مداری میخواست که در اون یک طرف کلید به GND وصل باشه ...




نظرات 21 + ارسال نظر
Reza شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 01:07 ق.ظ

مهدی جان یکم در موردش توضیح میدی ؟ به چه دردی میخوره ؟

با یه بار زدن کلید رله وصل میشه و با دوباره فشردنش رله قطع !


برای یادگیری مطرح شد ؛ کاربردش تبدیل یه کلید فشاری ضعیف به کلید پاور قدرت هست!

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:19 ق.ظ

آقا مهدی اگه میشه نقشه مداری که درست برعکس این مدار کار کنه رو هم بذار تو وبلاگت.
مرسی

سلام شاهین جان.

متوجه منظورت نشدم .

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:09 ق.ظ

منظورم از پست قبل این بود که اگه این مدار کلید فشاری رو به کلید روشن/خاموش تبدیل میکنه حالا مدار برعکسش که کلید روشن خاموش رو به کلید فشاری تبدیل کنه رو توضیح بده. آخه میدونی می خوام با یه دونه کلید فشاری ، یه کرنومتر رو کنترل کنم به صورتی که با نگه داشتن کلید فشاری کرنومتر روشن و با برداشتن دستم از روی کلید فشاری کرنومتر متوقف بشه و البته با تکرار این کار (یعنی دوباره کلید رو فشار بدم)کرنومتر به کارش ادامه بده.
بازم ممنون

ما رو گرفتی؟

خب یه کلید فشاری ساده همین کاری که میخوای رو انجام میده!!!

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:13 ق.ظ

راستی مهدی جان میشه این مداری رو توضیح دادم بدون رله باشه؟
در ضمت طریقه کار با رله رو هم توضیح بدی ممنون میشم (یعنی به هر پایه چه چیزایی باید وصل بشه.) مرسی

مداری که میگی معنی نداره ولی یه توضیح در مورد رله میذارم برات ...

http://s3.picofile.com/file/7951067197/Relay_Sch.jpg

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:32 ق.ظ

مهدی جان من یه کم عجله دارم. آخه باید نا 8 مهر یه طرح ارایه کنم مگر نه فرصتش تموم میشه....
اگه ممکنه کمکم کن/ مرسی

کجا باید ارائه بدی؟

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:05 ب.ظ

توی مدرسه یه مسابقه ابتکارات برگزار میشه.میخوام با این مدار یه کرنومتر رو یه جوری تنظیم کنم که با نشستن روی صندلی(دکمه فشاری وصل بشه)کرنومتر راه بیفته و با بلند شدن از روی صندلی کرنومتر متوقف بشه(دکمه فشاری قطع بشه). در واقع ساعت مطالعه رو حساب کنه.
فک کنم با توضیحاتی که دادم منظورم رو متوجه شده باشی و بهتر بتونی کمکم کنی
مرسی

آفرین ولی اگه طرف روی صندلی خوابش برد چی؟ جزو زمان مطالعه حساب میشه؟

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:08 ب.ظ

راستی میگی که با یه دونه کلید فشاری هم میشه این کار رو انجام داد ، آخه نمیشه.
دکه کرنومتر یه جوریه که یه بار فشار بدی وصل میشه و با فشار دادن مجددش قطع میشه.(من میخوام فقط با یه بار فشار دادن قطع و وصل بشه)

فهمیدم شاهین .

یه مدار برات طراحی میکنم ...

shahin پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:21 ب.ظ

مهدی جان خیلی شرمنده می کنی...
راستش من از آی سی هیچی نمی دونم ؛ توی شهرمونم فک نکنم کسی پیدا بشه که خیلی سر در بیاره. تا جایی ممکنه از آی سی استفاده نشه بهتره. خودمم یه مدار با رله طراحی کردم ولی جواب نداد.
برات ایمیلش میکنم. راستی توی اون توضیحاتی که برای رله دادی ، من ندونستم منظورت از چیزایی که باید به پایه 3 و 5 وصل بشه چیه... یعنی باید دو سر مدار که به اون کلید وصله بهش وصل بشه؟
بازم مرسی

طراحی ایده های مورد نیاز دوستان مغزم رو باز میکنه ؛
حالا چقدر برات ارزش داره ؟ (قیمت؟)

طراحیت به دستم رسید ولی کاملا اشتباهه ، توی رله یه کلید سه پایه داریم که دوحالته هستش یعنی پایه 3 و 4 در حالتی که 1 و 2 ولتاژ نداره وصله و بعد از دادن ولتاژ به 1 و 2 قطع میشه و در عوض 3 و 5 وصل میشه ؛ دقیقاً یه کلیده ؛ بستن کلید هم که مطمئناً مشخصه چه جوریه ؛ شما از پایه 3 و 5 به عنوان کلید کرنومتر استفاده کن.

ببینم از پسش بر میای یا نه...

shahin جمعه 5 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ب.ظ

مهدی امتحان کردم ولی نشد...
از یه کلید دو حالته که استفاده میکنم اونجوری که گفتم نمیشه.ببین من بهت میگم چجوری پایه ها رو وصل میکنم ببین کجاش اشکال داره...
پایه 4 و 5 رو به یه سر کلید و پایه 3 رو هم به یه سر کلید وصل میکنم.
دکمه فشاری هم بین پایه های 1 و + ولتاژ قرار میدم و پایه 2 رو هم به - ولتاژ وصل میکنم.
طبق قرار وقتی که من کلید فشاری رو فشار میدم اتصال از پایه های 3 و 5 برقرار میشه. در حین این عمل به مدت خیلی کوتاهی ارتباط از پایه 4 قطع میشه. همین کافیه تا کرنومتری که قبل از اتصال ولتاژ خاموش بوده ، روشن بشه. حالا با قطع کلید فشاری باز همین قطعی جزئی بین پایه 4 و 5 کافیه تا کرنومتر متوقف بشه...
کجاش ایراد داره؟
مرسی

نمیفهمم چی میگی؟

ایمیلم رسید؟

shahin جمعه 5 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:27 ب.ظ

آره مهدی جان... ایمیلت رسید و دقیقا همون چیزیه که می خواستم... فقط PCB که آماده بشه تمومه دیگه ایشالا...
خیلی مخلصیم

برات ایمیل کردم داداش.

shahin شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:42 ب.ظ

سلام مهدی جان.
یه ایمیل برت فرسادم. لطفا جوابشو برام ایمل کن...
مرسی

جواب دادم داداش.

shahin شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:50 ب.ظ

مهدی مدار این طوری شده که ارتباط بین پایه 3 و4 و5 دایم برقرار هست مگر نه رله درس کار میکنه...

بازم که متوجه نشدم...

رضا یکشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:39 ب.ظ

سلام،ممنون از مدار خوبت،واقعا بدرد خورد،فقط پایه یک 555مشخص نکرده بودی ،باید منفی بهش بدی .من که دادم و مدار عالی کار کرد.البته پیدا کردن خازن 1خیلی مشکل بود ولی با خازن ظرفیت بالاتر هم کار میکنه مثل 2.2،

Ali شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 04:50 ب.ظ

سلام شماره ترانزیستور های بالا چیه؟

سلام ؛ هر ترانزیستور NPN ی میتونه باشه معمولا C945 به کار میبرن

حسین جمعه 27 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 01:19 ق.ظ

سلام، ممنون بابت مدار با ای سی ۵۵۵
ولی یه مشکل کوچولو توی شماتیک هست، پایه یک باید به منفی متصل بشه، بدون اون کار نمیکنه، لطفا تصحیح کنید

سلام بر شما ؛ پایه های تغذیه توی بسیاری از شبیه سازها نمایش داده نمیشن که باعث اشتباه افراد مبتدی میشه ؛ حق با شماس سر فرصت اصلاح میکنم

مهدی یکشنبه 30 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 07:11 ق.ظ

سلام، میشه در مورد تمام قطعات مدلر اول بیشتر توضیح بدبد؟ و اینکه اگر ولتاژ ۵ ولت باشه چه چیزی رو باید تغییر داد؟

سلام بر شما ؛ رله رو باید پنج ولتی بذارید مقاومتهای ۱۵ کیلو هم ده کیلو بشن ؛ ترانزیستور رو میتونید C945 بذارید و دیود هم 1N4007 باشه ، قطبهای مثبت و منفی خازن 10 میکروفاراد هم رعایت بشه و منفی به GND وصل بشه.

مهدی دوشنبه 1 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:35 ق.ظ

ببخشید ولتاژ خازن بهتره چه مقداری باشه؟

بستگی به تغذیه داره و باید ولتاژ خازن بیشتر از تغذیه باشه رنج های 6.3 و 10 و 16 ولت از نظر قیمتی تفاوت چندانی ندارن میتونید بسته به ولتاژ تغذیه هر کدوم که بیشتر بود استفاده کنید رنج های بعدی که قیمتشون بیشتر هم میشه 25 ، 35 ، 50 ، 63 ، 100‌ ، 150 ، 200 ، 250 ، 400 ولت و ... هس که فقط برای اطلاعات عمومی تون گفتم

عارش سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 12:49 ق.ظ

توی مدار اخر..
مقدار q1 و q2 و
دیودها رو میشه بگین؟

ترانزیستورها C945 و دیوددو سر رله 1N4001یا 1N4007 و دیودهای پایینی 1N4148 هستند

amir چهارشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 11:11 ب.ظ

سلام اقا مهدی میشه برنامه ای که باهاش این نقشه هارو ساختی معرفی کنی خیلی ممنون

سلام

https://kit.blogsky.com/1389/11/03/post-17/

Mehdi سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 10:41 ب.ظ

سلام؛ توی مدار اول اون دو مقاومت 15 کیلو به هم وصلن ؟

سلام ؛ خیر قربان

محسن جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 05:36 ب.ظ

سلام
در مدار آخر خازن به کار رفته ١٠٠ نانو فاراد عدسى هست؟

سلام ، بله عدسی هم میشه به کار برد نوع خازن اهمیتی نداره ظرفیت مهمه موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد