به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

آموزش الکترونیک (جلسه اول)



سلام به همه علاقه‌مندان به الکترونیک 


بعد از مدتها دوری از وبلاگ نویسی ؛ سعی دارم آموزش الکترونیک رو توی این وبلاگ ، قرار بدم تا دوستان استفاده کنن ؛ آموزش از صفر شروع میشه و بعد از چند جلسه به طراحی مدارهای ساده میپردازیم و پیش میریم تا جاییکه علم بنده قد بده!



  

 

از الکتریسیته شروع میکنم!


 عناصر در طبیعت از اتم تشکیل شدند و اتمها از دو قسم پروتون و الکترون !  پروتون بار مثبت و الکترون بار منفی شناخته میشه و نکته مهم اینه که پروتون در تمام مواد بی حرکت هست و الکترون امکان حرکت در سطح مواد نارسانا و در تمام بخشهای مواد رسانا را دارد ؛ یعنی چی؟ یعنی خلاصش اینه که الکترونه که میتونه حرکت کنه!



اگه الکترون در یک جسم کمتر یا بیشتر از پروتون درون اون بشه ؛ اون جسم باردار میشه که بهش میگن الکتریسیته ساکن گرفته و الان ما بحثش رو نمیکنیم  گرچه برای من خیلی جذابه!



الکتریسیته جاری : 


در تخلیه الکتریسیته ساکن ، مقدار زیادی الکترون در مدت زمان کوتاهی جا به جا میشه و به خاطر زمان کوتاهی که داره قابلیت استفاده رو نداره پس ما باید دنبال یه منبع الکترون بریم که کم کم به ما انرژی بده و پیوسته باشه! برای همین باتری رو اختراع کردیم! 


باتری یک واکنشگر شیمیاییه که در یک طرف الکترون کمتر و در طرف دیگرش الکترون بیشتره و اتصال این دو قسمت باعث حرکت الکترونها از منطقه پر الکترون (بار منفی) به منطقه کم الکترون (بار مثبت) میشه! 


در اصل باتری از سه قسمت تشکیل شده ؛ 1- قطب مثبت 2- قطب منفی و  3- الکترولیت که ماده رابط بین دو قطب برای واکنش شیمیایی هستش! 


باتریها انواع مختلف دارن و الکترولیت داخل اونها میتونه جامد یا مایع باشه! بعضی باتریها قابل شارژ هستند یعنی واکنشی که در اونها برای تولید برق انجام میشه قابلیت بر عکس شدن هم داره و مواد واکنش دهنده به حالت اولیه شون هم بر میگردند و دوباره کار تولید الکتریسیته رو آغاز میکنن!




عکس بالا نمای ساده شده داخل یک باتری سیلید اسید رو نشون میده ؛ برای اطلاعات بیشتر برید به این لینک!



ولتاژ الکتریکی :


تفاوت در تعداد الکترونهایی که دو قطب باتری نسبت به هم دارند باعث ایجاد حرکت الکترونها ، بین دو قطب میشه که به این اختلاف پتانسیل الکتریکی یا ولتاژ اطلاق میکنیم و با حرف V (ولت) نشون میدیم!


تعریف یک ولت : یک ولت ، مقدار نیروی محرکه‌ی‌ تولید شده توسط یک منبع الکتریکی است که برای جابجایی یک کولن بار به کار می‌رود و کاری معادل یک ژول انجام می‌دهد! (کولن واحد بار الکتریکی و یک تعداد مشخص الکترون هست) 



جریان الکتریکی :


حرکت الکترونها بین دو قطب باتری میتونه آهسته یا تند باشه هرچه میزان الکترونی که از سیم عبور میکنه در یک ثانیه یشتر باشه جریان الکتریکی بیشتره!


مثلاً یه منبع آب رو در نظر بگیرید ...



برای دانلود مطلب آموزشی روی عکس کلیک کنید




اگه لوله ای که آب رو به استخر میرسونه کلفت تر باشه شدت جریان آب بیشتر بید! 


یکای جریان الکتریکی آمپر هستش و برای توضیح بیشتر باید عرض کنم که اگر یک کولن بار الکتریکی در مدت زمان یک ثانیه از سطح مقطع یک رسانا بگذره ، یک آمپر جریان از آن عبور کرده!



جهت جریان الکتریکی : همونطور که در بالا اشاره شد ؛ الکترونها از قطب منفی به طرف قطب مثبت ، حرکت میکنند ولی برای احترام به تحقیقات دانشمندان گذشته که تصور حرکت بار مثبت را داشتند ، قرارداد شده که جهت جریان الکتریکی رو از قطب مثبت به منفی در نظر بگیریم و در عمل هم محاسبات ما تغییری نخواهد داشت!



جلسه بعد به مقاومت الکتریکی خواهیم پرداخت! 



موفق باشید ...



 (جلسه دوم )

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد یکشنبه 5 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 06:38 ب.ظ

با سلام و عرض ادب خدمت استاد گلم ،بسیار مشتاقانه جلسات آموزشی شما رو دنبال و استفاده نمودم از اهتمام و وسواسی که برای بیان هرچه سلیس تر و قابل درک تر نمودن مطالب به کار برده بودید تشکر میکنم و مشتاقانه خواستار ادامه جلسات هستم با تشکر دوستدار شما محمد بختیاری

سلام بر شما دوست گلم ، آقای بختیاری عزیز!
ممنون از دقت نظری که دارید ؛ امیدوارم فرصت ، یاری بده و جلسات ادامه پیدا کنه !
از شما درخواست میکنم که لینک آموزشها رو به بقیه دوستانتون هم معرفی نمایید تا مخاطب بیشتری پیدا کنه و انرژی بنده هم بیشتر بشه!

تا الان که علاقه مند زیادی دیده نشده!

موفق باشید.

مهدی پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 02:07 ب.ظ

در تلگرام گروه الکترونیک ندارین؟

نه مهدی جان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد