به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

دیمر با ثبات (Stable Dimmer)



 

سلام دوباره به همه دوستان خوبم ... 

مدار دیمر یک مدار سادست که برای کنترل توان در ولتاژ متناوب کاربرد داره و ویژگی اون حداقل تلف قدرت در المان کنترل کننده توان هست .

 

این مدار موج سینوسی رو برش میده و در نتیجه توان متوسط مصرفی رو کاهش میده ، به شکل زیر دقت کنید ...



همونطور که میبینید نصف توان در حالت تمام موج مصرف میشه .

 

خب حالا دیگه زیادی مفصلش نمیکنم چون اعصاب ندارم ...



این مدار دیمر معمولی هست ...

اینو همه دوستان الکترونیکی میشناسن و یه ایراد بزرگ داره و اونم اینکه اگه ولوم رو جوری تنظیم کنیم که لامپ با حداقل نور روشن بشه و کمترین توان رو مصرف بکنه ، بعد از خاموش و روشن کردن دوباره امکان روشن نشدن لامپ وجود داره که این مطلب یه عیب محسوب میشه مثلاً برای دستگاه جوجه کشی اگه توان المنت رو کم کرده باشیم ، اگه بعد از خاموش و روشن کردن المنت توسط ترموستات المنت خاموش بمونه ...


خب من این مدار طراحی کردم ، ثبات خوبی داره و همونطور که میخوام کار میکنه ...





این مدار مشکل دیمرهای معمولی رو نداره و بسیار باثبات هستش.

 

چون نئون ها از نظر ولتاژ با هم فرق دارن ، شما میتونید به جای مقاومت 560 کیلو یه پتانسیومتر یک مگا اهم بذارید تا مینیمم ولوم رو باهاش تنظیم کنید.

 

نئون هم بهتره تحت تاثیر نور محیط قرار نگیره چون ولتاژش تغییر میکنه.



هشدار : در هنگام استفاده از برق شهر مراقب باشید دچار برق گرفتگی نشوید ، در صورتیکه اطلاعات کافی ندارید از ساخت و تست مدار خودداری نمایید 



در رابطه با دیمر قبلاً یه توضیحاتی توی سایت ECA داده بودم که بهتره خودتون برید ببینید ... اینجا 



موفق باشید .


 ضمیمه : 
خیلی از دوستان در مورد لامپ نئون در مدار سوال کردند این همون لامپ درون فازمتره که از یونیزاسیون گاز نئون در ولتاژ بالا نور تولید میکنه ...



ولتاژ نئون خیلی مهمه کمتر از 75 ولت باشه ! نئون هر چی بزگتر بشه ولتاژش بالاتر میره ؛ با قطر 5mm و ارتفاع 11mm استفاده کنید عالیه!


ضمیمه مورخ 28 مهر 1398

PCB مدار هم اینه ....
فایل پروتئوس رو از اینجا و فایل 36 تایی برای ساخت به روش اتو رو از اینجا دانلود کنید 



نظرات 11 + ارسال نظر
راوندی پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:54 ب.ظ

کارت درسته پیر مرد

ممنون پسرم ...

داده پردازان شنبه 4 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:34 ق.ظ http://lsplc.blogfa.com

با سلام
با توجه به همراستا بودن مطالب وبلاگ ما و شما، در صورت تمایل وبلاگ ما را با عنوان "آموزش PLC" لینک نموده و به ما اطلاع دهید تا لینک وبلاگ شما را قرار دهیم.
لطفا پس از قرار دادن لینک وبلاگ، آدرس و عنوان وبلاگتان را به dadehphi@gmail.com ایمیل نموده و یا درخواستتان را در قسمت نظرات یکی از پست های وبلاگ قرار دهید.
با تشکر

با سپاس از شما ؛ با افتخار لینک شدید .

شاهین دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:50 ق.ظ

سلام مهدی جان.
برات ایمیل دادم...
جوابشو میدی ؟

سجاد لطف اللهی جمعه 16 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 12:37 ب.ظ

سلام
مدار دومی که گذاشتید
ایا میشه ترایاک 139 بزاریم
و جریان 10 امپری ازشبگیریم

سلام ؛ بله میشه ؛ فقط رادیاتور مناسب براش بذارید.

مهدی یکشنبه 28 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 03:17 ب.ظ

سلام ما که طراح نیستیم .بی زحمت pcb مدارتون رو بذارین بسازیمش
برای المنت میخام انشالله که خوب کار کنه

سلام بر شما ؛ ضمیمه مطلب شد .

مهدی شنبه 4 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 11:41 ب.ظ

سلام
خیلی از سایت شما راضی هستم و خوشحالم
من این دیمرو ساختم اما تا ۱۷۲ ولت کمتر نمیشه میخام تا ولتاژ پایین تر هم بیاد چه چیزی رو عوض کنم تا ولتاژ بیشتر کم بشه،به غیر از دیودسری.
ممنون

سلام و ممنون از نظرت
ولتاژ رو چطور اندازه گرفتید و مصرف کننده تون چی بود؟

مهدی یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 12:43 ب.ظ

ببخشید نئون یادم رفت بذارم الان نئون گذاشتم تا ۱۲۰ ولت اومد حالا این درست یا نه نمی‌دونم! می‌خوام ولتاژ تا ۴۰ ولت بیاد و تا ۱۲۰ ولت بالاتر نرود وصل کردم به المنت گرماش زیاده می‌خوام گرمای مطلوب برسم یعنی کم و زیاد هم انجام بدم
راه حلش چیه؟
نصب زینر به صورت سری دقیقا به چه صورت و کدوم پایه ها رو وصل کنم بجای پایه های نئون
ممنون

با یه لامپ صد وات تنظیم کنید و ببینید که آیا نور اون تغییری میکنه یا نه؟ ضمن اینکه برای تنظیم صفر ولوم بهتره به جای مقاومت موازی با اون ، یه پتانسیومتر یک مگ بذارید و صفر ولوم رو تنظیم کنید

بهتر هم استفاده از نئون هست ولی اگه نبود دو تا زنر سری با هم به طوری که کاتدها به هم وصل باشه جایگزین کنید

مهدی یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 07:00 ب.ظ

وصل کردم به المنت سه ونیم متر المنت هست،هر مترش ۲۰۰ اهم است،تو ولتاژ ۱۰۰ گرمایش زیاده
میخام زیر صد ولت بیاد
مقاومت دو مگا اهم هم موازی کردم ولتاژ تا ۶۰ میاد
ولی چند ثانیه بعد میره تو ۱۰۰ ولت دوباره کم و زیاد میکنم کمتر از ۱۰۰ نمیاد،یخورده قاطی داره
دیود با سیم برقش سری کردم ولتاژ اصلی میشه ۱۳۰ ولت،ولوم کم میکنم باز ولتاژ تا ۱۰۰ متر نمیشه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ فقط متغیر میکنه
اخرش من چیکار کنم ۱۰۰ ولت بیشتر نداشته باشم
حداکثرش
و حداقلش ۵۰ولت داشته باشم که بتونم تا ۵۰ بیارم

دقت کنید که اگه اهم مصرف کننده کم باشه پیک جریان کشی خیلی بالاتر از تحمل ترایاک میره و خواهد سوخت احتمال میدم ترایاک شما عیب کرده باشه

مهدی یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 07:03 ب.ظ

لامپ ۱۰۰ هم گذاشتم همینجوره
هیچ کدوم از قطعات مدار گرم نمیشه
این خازن پلی استر ولتاژش چقدر باید باشه

ولتاژ 50 هم باشه کافیه چون وقتی خازن تا حدود 35 ولت شارژ شد دیاک اونو دشارژ میکنه و ولتاژش بیشتر نخواهد شد

mahdi شنبه 2 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 11:42 ب.ظ

سلام
برای گذاشتن نویز گیر پارازیت گیر در کجا قرار دهیم و از چه نوع قطعه ای استفاده کنیم

از سلف 1 تا 3 میلی هانری (با تحمل جریان مناسب ) یا فیلتر EMI که در بازار با جریانهای مختلف موجوده استفاده کنید ، سلف قبل از ورودی قرار میگیره و فیلتر EMI هم همینطور با این تفاوت که در EMI فاز و نول وارد و خارج میشن.

غلامرضا یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 12:38 ب.ظ

سلام عزیز دل من میتونم مدار دیمر رو برای یک پنکه سقفی استفاده کنم
آیا جواب میده

سلام قربان ، نه دیمر مناسب اون کار نیس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد